Зустріч студентів з адміністрацією міста щодо обговорення реалій та перспектив створення Білоцерківської територіальної об’єднаної громади

 

20 квітня у приміщенні Білоцерківської міської ради Інна Валентинівна Ковальчук, кандидат юридичних наук, доцент кафедри історії, теорії держави і права та державного будівництва, організувала зустріч наших студентів-правознавців з представниками Білоцерківської міської ради. До обговорення реального стану та перспектив створення Білоцерківської територіальної об’єднаної громади були залучені: голова Київської обласної ради VI скликання Микола Вікторович Бабенко, заступник міського голови Валерій Володимирович Гнатюк та начальник юридичного управління міської ради Сергій Олександрович Постівий.

В цілому, зустріч пройшла в дружній обстановці, доповідачі інформували присутніх щодо реалій та застосування на практиці норм що стосуються децентралізації, велись жваві дискусії. Студенти задавали питання та цікавились тематикою доповідей, для них це надзвичайна можливість отримати інформацію «з перших вуст» від фахівців, які вже декілька років займаються питаннями реформування місцевого самоврядування та сформувати свою точку щодо актуальних правових питань та життя Білої Церква загалом.

Закон України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» регулює відносини, що виникають у процесі добровільного об’єднання територіальних громад сіл, селищ, міст, а також добровільного приєднання до об’єднаних територіальних громад. Дуже важливо що при цьому беруться до уваги історичні, природні, етнічні, культурні та інші чинники, що впливають на соціально-економічний розвиток об’єднаної територіальної громади.

Необхідно розуміти, що Закон чітко визначає, що добровільно приєднатися до об’єднаної територіальної громади, визнаної спроможною, має право суміжна сільська, селищна територіальна громада, яка відповідно до перспективного плану формування територій громад області належить до цієї об’єднаної територіальної громади. На зустрічі Сергій Постівий продемонстрував карту майбутньої Білоцерківської громади з об’єднаними населеними пунктами, де якраз видно що приєднані саме суміжні територіальні громади. Також він зазначив, що для ефективного розвитку, розширення території міста має відбуватись з урахуванням історичного формування адміністративних меж міста.

Сергій Олександрович також нагадав про проект статуту територіальної громади міста Біла Церква, який до речі, у вільному доступі можна знайти на офіційному сайті Білоцерківської міської ради. Він передбачає основні принципи діяльності міської влади (місцевого самоврядування), участь членів територіальної громади у здійсненні місцевого самоврядування, матеріальну і фінансову основу територіальної громади міста Біла Церква. Забезпечує відкритість та прозорість у діяльності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.

Валерій Володимирович Гнатюк наголосив на тому, що основне завдання процесу об’єднання – раціональне використання економічного ресурсу та нагадав нам про досвід сусідньої Польщі. Там існує три рівні територіального самоврядування: воєводство, повіт та ґміна. Ще в 90-х роках був прийнятий закон про місцеве самоврядування, який запровадив органи територіального самоврядування на рівні ґміни, що є самоврядною громадою мешканців конкретної території. Вона функціонує на підставі статуту, який визначає її права, обов'язки та устрій.  На рівні воєводства – схоже на українські області – функціонує як урядова адміністрація, нижче за рівнем розташований повіт – це вже місцеве самоврядування.

Варто зазначити, що кожна територіальна одиниця місцевого самоврядування в Польщі є незалежною від інших, в тому числі від одиниць місцевого самоврядування вищого рівня.  Можна говорити про недоліки такої системи, але переваги очевидні, про це свідчить багаторічний позитивний досвід Польщі щодо функціональної та якісної системи місцевого самоврядування. Наприклад, Валерій Володимирович розказав досвід двох польських міст-побратимів Білої Церкви – Тарнів та Островець-Свентокшиський. Вони пройшли шлях реорганізації та розширення і демонструють кращий рівень та умови життя порівняно з періодом до об’єднання. І таких прикладів можна наводити безліч.

Багато уваги приділялося обговоренню норми Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад», що стосується якості та доступності публічних послуг, що надаються в об’єднаній територіальній громаді, які не можуть бути нижчими, ніж до об’єднання. Важливо зазначити, що Закон передбачає, що адміністративним центром об’єднаної територіальної громади визначається населений пункт (село, селище, місто), який має розвинуту інфраструктуру.

В процесі обговорення, Микола Вікторович Бабенко нагадав присутнім про важливість роз’яснювальної роботи та поширення інформації щодо правильного розуміння процесу об’єднання громад, перспективи, особливості та наслідки його впровадження.

Поки що, Київська область займає далеко не лідируючі позиції в рейтингу кількості сформованих і функціонуючих об’єднаних територіальних громад в Україні. Наразі ще не створена Білоцерківська територіальна об’єднана громада, але в найближчому майбутньому, враховуючи весь позитивний і негативний досвід по Україні, у нас буде можливість завершити цей затяжний процес об’єднання як того вимагає законодавство, та лише з допомогою свідомих, активних та ініціативних мешканців Білої Церква та району.

 

Мельник О.Г., канд.юрид.наук, старший викладач кафедри історії, теорії держави і права та державного будівництва